två olika val av planritningsprogram

Välj om du vill läsa med eller utan SketchUp

Sketchup PRO

Utbildningen finns att välja med en extra kurs i SketchUp PRO.

Gå en inredningsutbildning som ligger i framkant och som följer med i utvecklingen.

Flexibelt

Samma yrkesutbildning men två val av planritningsprogram

Bli inredare online på distans

Vi har två olika varianter på inredningsutbildning du kan välja mellan. Det enda som skiljer dem åt är valet av planritningsprogram.

I grundutförandet ritar vi i RoomSketcher eller annat valfritt planritningsprogram. Filmerna i utbildningsmaterialet visar RoomSketcher.

I den andra varianten får du även tillgång till en separat kurs i SketchUp PRO (värde 14.900 kr). Du kommer där lära dig programmet från grunden och att rita i 2D men också direkt i 3D för att kunna bygga modeller. Du kommer lära dig att arbeta med olika stilar samt även hur du kan finjustera dina ritningar i ett bildprogram när du är klar.

Att rita i SketchUp är inte nödvändigt att kunna för att arbeta som Inredare. Det beror på vad du tänkt använda din yrkesutbildning till. Vill du kunna samarbeta med arkitekter kan det vara bra att kunna SketchUp eller liknande CAD-program. SketchUp ger dig även möjligheten att kunna rita upp allt möjligt t.ex. en platsbyggd bokhylla som du kommer kunna göra efter avslutad kurs.

Innehåll i kursen SketchUp för Inredare 2D & 3D

Grundfunktioner i programmet

Introduktion till SketchUp
Värdefulla tips
Inställningar
De vanligaste verktygen
Skapa en planskiss
Planritning som mall
Viktiga symboler el- och armatur mm.
Rita fönster och dörrar
Komponenter

Smidiga arbetssätt

Importera färdiga möbler
Rita utan. komponenter
Rita egna komponenter
Problemlösning komponenter
Taggar
Scener och lager
Verktygsfältet
Installera hjälpfulla tillägg

Presentation av färdig ritning

Skicka till Layout
Lägg till ritningshuvud
Lägg till norrpil
Förklarande texter och pilar i eget lager
Printa i vald skala
Ytor
Importera egna material
Färger och textur
Rita egna föremål
Problemlösning placering av föremål
Övningsuppgifter
Lägg på en stil i efterhand t.ex. vattenfärg
Rita egna gardiner
Realistiska planritningar
Arbeta vidare i bildprogram
Skapa en elevation
Fönster med utsikt i elevation
Lägg in en klädhängare och fåtölj

3D

Rita ett hus i 3D
Res väggar
Tak
Justera tak
Rita pelare
Sidostycken
Repetera komponent över yta
Takläggning
Bottenplatta
Hål för fönster
Sätt in fönster och dörrar
Specialfönster
Justera innervägg i efterhand
Möblering
3D Warehouse
Justera i ett befintligt kök
Extension Warehouse
Slutför projektet
Inlämningsuppgifter

Värde:14.900 kr

Båda varianterna av yrkesutbildningen ger dig alltså ett tryckt certifikat med titeln Certifierad Inredare, Homestylist och Inredningskonsult. Det står tydligt vad du genomgått i utbildningen samt att du lärt dig rita upp planritningar, uppmätnings- och ritningslära.

Varianten med SketchUp ger dig ett extra diplom för SketchUp om du lämnat in samtliga uppgifter med hjälp av SketchUp.

Ni har frågat – vi har lyssnat

Efterfrågan av att vilja rita i SketchUp har varit stor – Därför har vi nu skapat ytterligare en variant av vår yrkesutbildning.

Väljer du varianten med SketchUp kan du välja om du vill lämna in uppgifterna innehållande planritningar med hjälp av SketchUp eller RoomSketcher (eller annat gratisprogram). Det är ditt val. Lämnar du in inlämningsuppgifterna i yrkesutbildningen samt de två extra inlämningsuppgifterna i SketchUp-kursen med hjälp av SketchUp kommer du, efter avslutad och godkänd utbildning, utöver ditt certifikat, även få ett diplom som visar att du genomfört utbildningen med hjälp av SketchUp och dess innehåll.

Två olika val

Yrkesutbildningen Certifierad Inredare, Homestylist och Inredningskonsult kostar 23.900 kr.

Vill du läsa varianten med SketchUp kostar den 29.800 kr.

Vill du bara gå sketchup-kursen?

Vi säljer den även separat för 14.900 kr här.

Utbildningen finns i två varianter

SketchUp för Inredare 2D & 3D

Du lär dig SketchUp PRO från grunden och i ett pedagogiskt upplägg lär du dig steg för steg att rita upp dina inredningsförslag i både 2D och 3D. Vi kommer också gå igenom alla verktyg samt funktioner för att skapa t.ex. ett skissat utseende. Vi kommer gå igenom hur du kan ta din ritning vidare i ett bildprogram och behandla den för en bättre presentation till kund.

Momenten i kursen presenteras i text och filmer och i portalen finns även övningsuppgifter för dig att göra för att repetera det du lärt dig.

Kursen tar ca 1-2 veckor att genomföra och du har tillgång till materialet under hela din utbildningstid (max 3 år). Tiden att göra inlämningsuppgifterna i yrkesutbildningen tillkommer.

Du behöver en dator för att genomföra kursen eftersom du behöver en mus eller musplatta för att använda programmet. Utbildningsmaterialet kan du dock ta till dig via mobil eller iPad. Själva SketchUp kan du när du känner dig redo testa under en 7-dagarsperiod för att sedan köpa en licens som passar dig om du vill fortsätta med programmet. Licensen ingår inte i kursen. Däremot kan vi nu erbjuda en studentlicens för 753 kr inkl. moms som gäller i 1 år.